onsdag 10. januar 2007

Frihet!

Hva er egentlig ekte frihet?

Dette er et spørsmål som i all tid har stått sentralt i både filosofenes og liberalistenes hoder. Hvordan definerer man frihet? Er det frihet å få lov til å gjøre noe av en autoritet? Er det frihet å ikke trenge å spørre om lov? Er frihet mangelen på autoriteter i det hele tatt?
Noen mennesker mener at frihet er kun en illusjon. Noen mener at frihet ikke kan gis bort, men må tas. Og andre igjen mener at frihet kun er et ord som politikerene, og spesielt deres motstandere, bruker for å sverte hverandre.

Men er vi frie?

I mange land har man ikke lov til å si hva man vil, å gjøre hva man vil. Det siste er jo også sant her i Norge, men da kalles det respekt for omverdenen. Og det er kanskje rett?
Kanskje personlig frihet kun strekker seg til neste persons grenser? Hvis jeg velger å sette meg på taket på huset mitt og skyte vilt rundt meg, er det dekket av personlig frihet? Er det greit, så lenge jeg ikke skader noen, eller er det nok å sette andre mennesker i fare?

I mitt hjerte er EKTE frihet å kunne mene, si og gjøre AKKURAT som du vil, så lenge du ikke setter andre mennesker i fare. Så lenge du ikke krenker andre menneskers rett til frihet med dine handlinger, skal heller ikke din frihet krenkes.

Hvis du tenker over dette neste gang noen gjør noe du ikke liker, eller sier noe du ikke er enig i, gjør du iallefall din del for å skape et friere Norge.

Ingen kommentarer: